ساعت :

19:52

تاریخ :

29 اردیبهشت 1403

Search

سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهری

روش کاشت و نگهداری لاله در باغچه منزل

    با توجه به محبوبیت بالا گل لاله در سال جاری تعداد 9000 پیاز لاله در سطح میادین و معابر شهر بیرجند از جمله سه راه اسدی، میدان ابوذر، میدان شهید مدرس و تقاطع خیابان ارتش و بلوار شهید صیاد شیرازی کاشته شده است. که علیرغم محدود بودن زمان گل دهی آن، به شهر جلوه ای زیبا و بهاری می دهد. لاله از تیره سوسنیان بوده و زادگاه اصلی آن ایران و ترکیه است که به منظور تولید گلهای ایستاده ی زیبا و درخشان پرورش داده می شود.

      تنوع رنگ گل لاله بسیار بالا است و به جز رنگ قهوه‌ای به رنگ های قرمز، صورتی، نارنجی، بنفش، سفید، سبز و زرد مشاهده می شود. از هر پیاز چند برگ کشیده بلند یا سرنیزه ای شکل به رنگ سبز تا سبز مایل به خاکستری (بر روی ساقه) ظاهر می شوند. گل ها دارای 6 گلبرگ (معمولا نوکدار و دارای لکه ای در داخل) و 6 پرچم است. گستردگی گیاه متغیر و بلندی آن حداکثر 20 سانتی متر است.

     زمان کاشت پیاز لاله با توجه به شرایط آب و هوایی شهر بیرجند ماه های آذر و دی می باشد. پیازها در عمق 3برابر قطر پیاز لاله و با فاصله ۲۰-۱۵ سانتیمتر در بستر ماسه کاشته می شوند. آبیاری از ابتدا کاشت تا زمان جوانه زدن برگ ها هر 14 روز یک بار انجام می گردد، سپس تا زمان گل دهی دوز آبیاری به 7 روز کاهش یافته که از اواخر اسفند ماه گلدهی صورت می گیرد. جهت محافظت از پیاز ها در برابر سرما و یخ زدگی روی بستر کاشت با شلتوک برنج به ضخامت 3 سانتی متر به صورت یکنواخت پوشانده می شود که علاوه بر محافظت سبب زیبایی بستر کاشت نیز می گردد.

     پس از پایان گلدهی باید تا زرد شدن و خشکیدن کامل برگها و ساقه، از قطع کردن اندام های هوایی و خارج نمودن پیاز از خاک اجتناب نمود و آبیاری را هر 7 روز یک بار ادامه داد زیرا برگهای سبز با انجام فتوسنتز سبب ذخیره مواد غذایی در پیاز می گردند و انرژی از برگ ها به پیاز انتقال می یابد (اگر در زمان سبز بودن برگ ها پیاز از زمین خارج گردد باعث ضعف وتوخالی شدن پیاز می شود). پیاز لاله را می توان پس از خارج کردن از خاک باغچه در لابه لای ماسه و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کرده و مجدداً در اواسط پائیز آن را کاشت. در غیر این صورت در باغچه هایی که در فصل بهار و تابستان گلهای دیگر کاشته و مرتباً آبیاری می شوند، ممکن است پیاز لاله از بین برود.

کاشت گل لاله برخلاف تصور عموم بسیار راحت است و پیاز لاله را در گلدان نیز می توانیم بکاریم. پیازها دی ماه در گلدان با ترکیب خاک سبک (یک سوم خاک باغچه و دو سوم ماسه) کشت می شوند. عمق کاشت به صورتی است که یک سوم بالایی پیاز خارج از خاک و دو سوم انتهایی آن در خاک قرار می گیرد. زمان مناسب کشت گلدان ها دی ماه می باشد و پس از آن داخل گلخانه سرد در دمای بالای 5 درجه سانتی گراد نگهداری می گردد.

آفت‌ها و بیماری‌ها

  • پوسیدگی ریشه: به علت آلوده شدن پیاز و ریشه های گیاه لاله به قارچ های بیماری زای فوزاریوم، اوکسیپوروم و فیتیوم در گیاه به ‌وجود آید.
  • نماتد ساقه و پیاز: باعث به وجود آمدن قطعه‌های خاکستری تا قهوه‌ای بر روی پیاز می شود. پیاز در صورت آلودگی حالت اسفنجی پیدا می‌کند و وزن پیاز سبک‌تر از حالت طبیعی می‌شود.
  • شته سبز(هلو): بر روی سطح زیرین برگ یا ساقه لاله به‌صورت انگل زندگی کرده و به گیاه زیان می‌رساند. طول بدن این حشره در حدود ۲ میلیمتر است و به رنگ‌های سفید، زرد و سبز مایل به زرد دیده می‌شود.
  • پوسیدگی گیاه: کپک خاکستری و ریزوکتونیا سولانی از عوامل پوسیدگی گیاه(قسمت هوایی) هستند. همچنین پنی‌سیلیوم نیز باعث به‌وجود آمدن پوسیدگی کپکی آبی در گیاه می گردد.